راه اندازی استارت آپ
شروع كسب و كار یکی از جالب ترین عملکردهایی است که یک فرد میتواند داشته باشد. بیش از ده میلیون نفر هر ساله كسب و كاری را اغاز میکنند و در نتیجه بیش از سه میلیون كسب و كار کوچک هر ساله ایجاد میشود.
کارآفرینی مزایای متعددی دارد و در نتیجه رقابت در این حیطه نیز بسیار است. درک ابعاد این رقابت و طرح كسب و كار دقیق و کارا میتواند منجر به شروع یک کسب وکار موفق شود. آیا عملکرد شما ازین مراحل تبعیت میکند؟ سعی کنید آنجه را که دیگران انجام میدهند، بررسی کنید تا به چکونگی شروع کار بی ببرید.
سنجش میزان آمادگی برای شروع كسب و كار
با وجود اینکه کارآفرینی میتواند منجر به موفقیت های زیادی شود اما شما باید آماده و حاضر باشید. حتماً زمانی را صرف تشخیص آمادگی خود برای شروع كسب و كار کنید.
- آیا کارآفرینی برای شما مناسب است؟
- آیا قادرید تشکیلات اقتصادی خود را کنترل کنید؟
در كسب و كار هیج تضمین و گارانتی وجود ندارد، اما میتوانید با طرح یک نقشه مناسب و بررسی دقیق آن شانس موفقیت خود را افزایش دهید.
در ابتدا نقاط ضعف و قوت خود را به عنوان یک دارنده كسب و كار مورد أرزیابی قرار دهید. با دقت به پرسش های زیر توجه کنید:
آیا شما تازه کارهستید؟
البته این به خود شما بستگی دارد که چگونه یروزه های خود را ارتقا دهید، زمان را تنظیم کنید و به جزئیات توجه داشته باشید.
با شخصیت های متفاوت چگونه برخورد میکنید؟
صاحبان كسب و كار نیازمند توسعه روابط کاری با افراد زیادی از جمله مصرف کنندگان، فروشندگان، کارمندان، بانکداران و افراد حرفهای مانند وکلا، حسابداران و مشاوران هستند. آیا شما میتوانید با یک مشتری مصر، یک فروشنده غیر قابل اعتماد و یا یک کارمند بدخلق سر و کار داشته باشید؟
چگونه تصمیم گیری انجام میدهید؟
صاحبان کسب وکار کوچک نیازمند تصمیم گیریهای سریع وپایدارهستند.
آیا دارای استقامت روحی و جسمی کافی برای شروع و راه اندازی یک كسب و كار هستید؟
داشتن یک كسب و كار جالب و مفید اما در عین حال طاقت فرسا است. آیا میتوانید هفت روز هفته روزی دوازده ساعت فعالیت و کار داشته باشید؟
چگونه برنامه ریزی و سازماندهی میکنید؟
تحقیقات نشان میدهید که طرحهای ضعیف عامل شکست در کار میشوند. سازماندهی مؤثر مالی و برنامه ریزی دقیق در تولید میتواند از هرگونه ورشکستگی جلوگیری کند.
آیا گامهای شما به میزان کافی مستحکم است؟
ایجاد یک كسب و كار ممکن است شما را از لحاظ روحی خسته کند. بیشتر صاحبان كسب و كار از قبول این همه مسئولیت سنگین به سرعت خسته و دلسرد میشوند. انگیزه قوی در حفظ و بقای کار به شما کمک میکند.
کسب وکارشما جگونه برروابط کاری شما اثرمیگذارد؟
اولین سالهای شروع كسب و كار ممکن است برخانواده فشارهایی را وارد کند. این موضوع حائز اهمیت است که افراد خانواده بدانند چه انتظاری دارند و شما باید کاملاً مطمئن باشید که آنها در طول این زمان شما را حمایت میکنند. تا زمانیکه كسب و كار شما سود آور شود ممکن است با مشکلات مالی بسیاری مواجه شوید که چند ماه یا سال به طول انجامد. آیا شما قادرید خود را با استانداردهای پایین تر زندگی تطبیق دهید؟
چند نکته:
دلایل زیادی وجود دارد که نتوانید کار خود را شروع کنید، أما برای یک فرد توانمند، مزایای امتیازات داشتن یک كسب و كار به خطرات موجود در آن میارزد:
مدیر خود هستید.
کار سخت و طولانی مزایایی برای شما دارد و سود آن به جای آنکه نصیب شخص دیگری شود به شما میرسد.
بدست آوردن پول و رشد کاری بسیار لذت بخش است.
اقدام به کار مخاطره آمیز میتواند جذاب و نیازمند جسارت بالائی باشد.
ایجاد یک كسب و كار همیشه منجر به یادگیری میشود.
دلایل شکست یک کسب وکار
- چرا یک كسب و كار با خطر شکست مواجه أست؟
موفقیت در كسب و كار هیچگاه به صورت خودبخودی ویا بر اساس شانس نیست و همانطور که گفته شد این موفقیت اصولاً به سازمان دهی و بصیرت فرد راه انداز كسب و كار بستگی دارد و تضمینی برای آن وجود ندارد.
شروع یک كسب و كار همیشه ریسک پذیر است و شانس موفقیت اندک میباشد. بنابر گزارش اداره كسب و كارهای کوچک در آمریکا (SBA) بیش از ۵۰% كسب و كارهای کوچک در سالهای اول با شکست مواجه شده و ۹۰% آنها در ۵ سال اول از بین میروند.
Michael Ames در کتاب خود به نام "کنترل كسب و كار کوچک" دلایل زیر را برای شکست این نوع كسب و كارها بیان کرده است:
۱. عدم وجود تجربه
۲. نداشتن سرمایه کافی
۳. نداشتن جایگاهی مناسب
۳. عدم وجود کنترل قوی
. سرمایه گذاری بیش از اندازه در دارایی های ثابت
ع. قراردادهای اعتباری ضعیف
۷. استفاده شخصی از سرمایههای تجاری
۸. رشد بدون انتظار
Gustav Berle دو دلیل دیگر در کتاب خود بنام "کسب و کار را خود بر عهده بگیرید" به این دلایل اضافه میکند:
۱. رقابت
۲. فروش پایین
یک عامل دیگردرخصوص شکست کسب وکار:
با بیان این موارد قصد ترساندن شما را نداریم بلکه میخواهیم شما را برای مسیر یر فراز و نشیبی که در ییش دارید آماده کنیم. ناجیز ینداشتن مشکلات شروع یک كسب و كار یکی از بزرگترین موانع کارآفریفی است. در هر صورت اکر صبور باشید و به سختی کار کنید به موفقیت دست مییابید.
یافتن یک راهنما
هیچ گاه فکر نکنید که به تنهایی قادرید کارها را انجام دهید. یکی از بهترین روشها برای به اصطلاح عایق بنای کار در برابر هر گونه شکست یک راهنما است. شخصی که دارای تجربیات مرتبط با كسب و كار است، میتواند شما را در این امر راهنمایی کند.
شروع کسب وکار
هر كسب و كاری نیازمند انواع مختلف امور مالی است. یک تجارت موفق از سرمایه کافی نشات می گیرد. در اینجا چالش های زیادی وجود دارد، اما منابع زیادی نیز برای کمک شما در دسترس است.
-حسابداری و امور مالی کلی
-هزینه های شروع کار
-برای هزینه های اولیه کسب وکارخود برنامه ریزی کنید.
هر كسب و كار متفاوت است و دارای نقدینگی خاص خود است که در مراحل متفاوت توسعه مورد نیاز میشود، بنابراین هیج روش کلی برای ارزیابی هزینه های شروع وجود ندارد. بعضی كسب و كارها با یک بودجه محدود نیز میتواند شروع شود، در حالیکه سایرین ممکن است نیازمند سرمایه گذاری عظیم باشد. اما نکته مهم این است که آیا شما دارای پول کافی برای شروع کار و به اصطلاح ریسک هستید.
برای شناسایی هزینه های شروع، باید همه هزینه های تجاری را در مراحل اولیه تخمین زنید. بعضی از این هزینه ها یک بار است، مانند هزینه ثبت شرکت و بهای خرید یک مکان. اما بعضی از هزینه ها بصورت مستمر است مانند بیمه، مصارف عمومی (برق و تلفن) و غیره.
با برآورد این هزینه ها فکر کنید که آیا ضروری هستند. یک بودجه واقعی برای شروع باید شامل عناصر میباشد که برای شروع كسب و كار لازم است. این هزینه ها به دو بخش مجزا تقسیم میشوند: هزینه های ثابت (هوایی) و متغیر (مربوط به فروش). هزینه های ثابت شامل مشخصه هایی مانند اجاره ماهانه، برق و تلفن و بیمه و هزینه های امور اجرایی است. هزینه های متغیر شامل خرید، بسته بندی، کمسیون فروش و هزینه های مربوط به فروش مستقیم یک محصول است.
کارآفرین روش برای محاسبه هزینه های شروع استفاده از یک برگه گزارش کار است که مشخصههای هزینه های متفاوت را فهرست بندی کرده است.
اینکه چه مقدار هزینه لازم است، بستگی به نوع كسب و كارتان دارد. بسیاری از كسب و كارهای خانگی را میتوان با هزینهای خیلی ناجیز شروع کرد. بالطبع كسب و كارهای بزرگتر هزینه های بیشتری در بر خواهد داشت. فکر خوبی است که یک لیست جامع از تمام هزینه های پیش بینی شده داشته باشید و سهم یک گردش وجوه برای ۱۲ ماه تهیه کنید.
مدیریت کسب و کار
موفقیت هر كسب و كار رابطه نزدیکی با چگونگی صحیح کنترل کردن آن امور آن دارد: در واقع مدیریت صحیح كسب و كار موجب رشد آن میشود.
مدیریت كسب و كار را نباید صرفاً یک عمل آکادمیک محسوب کرد. مدیریت واقعی در بر گیرنده هدایت قوی، رفتار مثبت، دانش كسب و كار و مهارتهای مناسب فردی است. مدیرت در حقیقت هدایت افراد، تأثیر گذاری بر کار و تصمیم گیری به موقع و صحیح است و مهارت های مدیریتی را به مرور زمان میبایست کسب کرد و به بیان دیگر کسب مهارت های مدیریتی در واقع همانند سپهرده گذاری در بانک میباشد.
هدایت و راهبری كسب و كار
هیچ زن ویا مردی در دنیای كسب و كار تنها نیست. در این حیطه شما نیازمند کمک افراد دیگر هستید و باید بتوانید از آنها کمک بگیرید تا بتوانیدکسب و کارتان را هدایت کنید.
- (راهنمایی گفت-> Mentoring)
کارآفرینان موفق و با تجریه اغلب سئوالات مشابهی را می پرسند:
چگونه کارآفرینان جدید میتوانند از تجرییات دیگران استفاده کنند؟ با راهنمایی گرفتن
واژه Mentoring میان معلمان و دانش اموزان مصطلح است و زمانی به کار میرود که افراد حرفه ای و با تجربه اطلاعاتی را به افراد کم تجریه ارائه میدهند.
-شبکه 11 قاطبی
شبکه ارتباطی یک وسیله ساده است که هرکس در دنیای كسب و كار میتواند با آن سرو کار داشته باشد. شبکه ارتباطی میتواند کارآمدترین وجه بازاریابی شما محسوب شود و در نتیجه آن علاوه بر ایجاد بازار برای شما، اطلاعات مناسبی در ارتباط با كسب و كارتان در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
- مدرک دانشگاهی
میز گرد یک بحث رسمی غیر گروه میان افراد حرفهای است که داوطلبانه اطلاعات و منابع را در اختیار سایرین قرار میدهند. در طول زمان روابط افراد حرفهای و ماهر با یکدیگر توسعه می یابد و شرکت کنندگان با كسب و كارهای یکدیگر آشنا میشوند.
- داشتن اطلاعات درون
عصر اطلاعات جامعه ما را تغییر داده است و اکنون در عصر اطلاعات افراد از طریق پست الکترونیک با یکدیگر ارتباط دارند و میتوانند اخبار جدید را در دنیای تکنولوژی و بی سیم دنیال کنند. حقیقت امر این است که هر روزه اطلاعات ما را بمبباران میکنند اما متاسفانه اغلب این اطلاعات نمیتواند به خط مشی كسب و كار ما کمک کند و در انجا هدایت صحیح آنست که ما متدها و راهکارهای خودمان را دنبال کنیم و در کنار آن دانش و اطلاعات خود را در ارتباط با كسب و كار به روز نگه داریم.
تصمیم گیری
یکی از بهترین تصمیمها یادگیری این موضوع است که چگونه تصمیم گیرنده خوبی باشید. این امر نیازمند تعهد، درک و مهارت میباشد که بسیار ارزشمند است.
آیا تصمیم گیرنده خویی هستید؟
مراحل مختلف در اجتناب از اشتباهات رایج و ایجاد تصمیم گیری کارا را بیاموزید.
تصمیم گیری سؤال این است: آیا شما یک تصمیم گیر خوب هستید؟ اکر فکر میکنید که این چنین نیست، هیج جای غصه نیست. تصمیم گیری مهارتی است که میتوانید ازدیگران بیاموزید. اگر چه بعضی از افراد این مهارت را احتراز از دیگران میآموزند، اما فرآیند آن مشابه است. دونوع تصمیم گیری اصلی وجود دارد: آنهایی که با استفاده ازفرآیند خاص بدست میآید. آنهایی که تنها مانند یک رویداد است.
ارتقای کسب و کار
بعضی مسایل نسبت به توسعه كسب و كار ارجحیت دارند. اگر بخواهید تجارت خود را توسعه بخشید یا حتی در همان اندازه کوچک خود به موفقیت برسید، عامل رشد و ترقی یکی از مهمترینهاست.
جرقه این رشد از همان شروع کار در مراحل اولیه روشن میشود. در حقیقت گشودن بالها و جستجوی یک افق تجاری جدید یک دوره محسوب میشود. در هر صورت همانند مراحل اولیه توسعه، رشد تجاری نیازمند تدارکات اولیه، تعهدات جدی و تمایل برای محاسبه خطرات موجود است. منابع زیادی در توسعه و رشد تجارت به شما کمک خواهند کرد.
آگاهی از اطلاعات روز و قوانین
مطمئن شوید که زمانی که قوانین تاثیرگذار به كسب و كار کوچک پیشنهاد میشوند، صدای شما شنیده میشود. معمولاً" در خصوص كسب و كارهای کوچک انتقادهایی از نظر قانون گذاری وجود دارد. با یادگیری چگونگی ایجاد قوانین، پیگیری قوانین مطرح شده، مطالعه تحلیل های صورت گرفته توسط متخصصین و توضیح قوانین طرح شده سعی کنید صدای خود را در زمان انجام فرآیندهای قانون گذاری به گوش افراد مرتبط برسانید.
خروج ازکسب وکار
خارج شدن از كسب و كار واقعیتی است که باید از همان مراحل اولیه کار در نظر گرفته شود. چنین ییش بینی نیازمند توسعه طرحهای احتمالی برای رویدادهایی است که حتی ممکن است هرگز اتفاق نیافتد.
طراحی برای خارج شدن از یک كسب و كار به اندازه برنامه ریزی برای شروع یک کار مهم است. خروج به موقع از یک موقعیت کاری به معنای عدم صرف هزینه، زمان و جلوگیری از ناامیدی در آینده است. در زیر به بعضی موارد می پردازیم:
با برنامه ریزی به کار خود خاتمه دهید.
اگر تاکنون نسبت به این مسئله جدی فکر نکردهاید، زمان آن رسیده است. خارج شدن از یک كسب و كار به راحتی ترک یک شغل است. در خصوص بیشتر ساختارهای تجارت کوچک، این امر یک فرآیند چند مرحله ای است که ممکن است با توجه به اندازه سازمان و دلایل خاتمه کار هفته ها یا سالها به طول انجامد. در بیشتر موارد، هدف نهایی به حداکثر رساندن معیار شرکت و تبدیل آن معیار به نقدینگی است. از افراد خبره کمک بکیرید تا به شما توصیه لازم را کنند. بنا به میزان و زمینه كسب و كار، بعضی از این افراد مشاور شامل: وکلا، حسابداران، ورشکستکان، دلالان حراج، متخصصین مالیاتی، بانکدارها هستند. شما میتوانید در این زمینه به مشتریان و شرکای تجاری مطمئن مراجعه کنید.
کامنت خود را بگذارید