آنالیز طرح تجاری
توسعه پایدار و متوازن کشور نیازمند گذر سرمایه گذار از عملکرد سنتی شکست خورده به نگرش علمی و کار کارشناسی شده است. متاسفانه تاکنون جایگاه و نقش طرح تجاری در کشور ما به درستی درک نشده و هر ازگاهی شاهد آن هستیم که کارخانه ای بدلیل نادیده گرفتن این مطالعات تعطیل می شود و از چرخه رقابت حذف میگردد. فرودگاههای متعدد، دریاچههای خشک شده و حتی واحدهای نیمه فعال همه موید این موضوع هستند. امیدواریم هیچ طرحی متولد نشود، مگر آنکه یک مشاور تایید صلاحیت شده آن را مورد ارزیابی قرار دهد.
عملیات ارزیابی مطالعات امکان سنجی بازار، فنی، مالی و اقتصادی، از پیشنهاد طرح آغاز میشود و تا اجرای طرح ادامه مییابد. ابتدا اهداف طرح بررسی میشود، محصولات تعریف میگردد، سپس هزینهها و فواید محاسبه میشود و در نهایت وارد مرحله انتخاب میشود.
بررسی اصولی و علمی طرحهای صنعتی شامل یک سری مطالعات امکان سنجی جامع و پی در پی (شامل مطالعه بازار، بررسیهای فنی، مالی و اقتصادی) است، که البته با در نظر گرفتن ویژگیها و شرایط خاص هر طرح، درجه شدت و اهمیت هر یک از موارد مذکور، تعیین میشود.
مطالعات امکانسنجی صنعتی، مطالعات کارشناسی است که معمولاً قبل از اجرای طرحهای سرمایه گذاری صنعتی انجام میگیرد. در این مطالعات طرح از نگاه بازار، فنی، مالی و اقتصادی مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری. سرمایه گذاران مورد استفاده قرار میگیرد.
نحوه تعریف بازار هدف
شرکتهای کوچک میتوانند به طور موثر با هدف قرار دادن یک بازار مناسب با شرکتهای بزرگ رقابت کنند. هدف قرار دادن یک بازار خاص به این معنا نیست که شما فقط به افرادی که در بازار هدفتان هستند اهمیت بدهید بلکه باید به این گروه توجه ویژه ای کنید ولی در کنار آن از دیگر بازارها هم غافل نشوید. این راه بسیار مقرون به صرفه، کارآمد و موثر برای رسیدن به مشتریان دائمی و رونق کسب و کار است. با تعیین مخاطبی که به وضوح تعریف شده است، تعیین محل و نحوه فروش کار شرکت شما بسیار ساده تر است. در ادامه چند نکته برای کمک به تعریف بازار هدف شما آورده شده است.
-طرح توجیهی به عنوان یک فیلتر عمل می کند، ایده هایی را که برای ایجاد یک کسب و کار موفقیت آمیز وجود ندارد، پیش از آنکه کارآفرین منابع لازم و سرمایه و زمان را صرف آن کند، را کاملا مشخص می کند.
-همچنین به کارآفرین ها با جمع آوری اطلاعات برای ارزیابی مفهوم کسب و کار، از جمله بایدها و نباید ها، شرایط قانونی، هزینه ها و بازاریابی کمک می کند.
این طرح کمک می کند تا جایگزین های کسب و کار را محدود کنید.
- طرح توجیهی یک چشم انداز وسیع با فرصت ها و ایده های جدید می دهد تا مسیر و ظرفیت پروژه را به راه درست تغییر دهد.
- یک طرح کسب و کار لازم است اگر میخواهید وام بانکی درخواست بدهید، کسب و کار خود را به سرمایهگذاری تغییر دهید، یا یک شریک به کسب و کار خود بیاورید.
- بدون درک بازار هدف خود نمیتوانید ایده تجاری خود را بهدرستی واجد شرایط کنید، در مورد رقبا تحقیق کنید، و تحلیل امکانسنجی را برای همه بخشهای یک طرح کسب و کار انجام دهید.
- یک بیزینس پلن کوچک خوب مشخص میکند که کجا هستید و میخواهید کجا باشید، همچنین به شما کمک میکند تا اقدامات خاصی را که میخواهید برای رسیدن به آنجا پیدا کنید را شناسایی کنید.
- یک طرح کسب و کار میتواند اطلاعات پایهای ضروری، استراتژی و فرهنگ استخدام شامل مدیران و کارمندان بهطوریکه کسب و کار شما رشد کند، را برای کسب و کار شما فراهم کند.
- بخش مالی طرح کسب و کار شما میتواند بر اساس بودجه کسب و کار شما و یک ابزار مفید برای مدیریت جریان نقدی بهصورت ماهانه باشد.
یک پژوهش در مورد برنامه ریزی و هدف گذاری
انجام یک پژوهش ده ساله در دانشکدهی علوم بازرگانی دانشگاه شیکاگو نقش تعیین اهداف را به خوبی نشان میدهد. از دانشجویان ترم آخر در خصوص اهدافشان پس از فارغالتحصیلی سئوال کردند. از آنها پرسیده شد که پس از فراغت از تحصیل چه میخواهند بکنند؟ و چه برنامههایی برای خود تدارک دیدهاند؟
۸۳ درصد دانشجویان گفتند که هیچ هدفی را هنوز تعیین نکردهاند. ۱۴ درصد هدفی را به صورت جسته – گریخته در ذهن داشتند و فقط ۳ درصد اهداف مشخص و معینی را برای خود نوشته طراحی و برنامهریزی کرده و آنرا به صورت مکتوب در آورده بودند.
پس از دهسال همگی آنان مجدداً موردبررسی پرسشنامهای قرار گرفتند و به لحاظ سطح پیشرفت و دستاوردهای حرفهای – مالی مورد مقایسه قرار گرفتند. افرادی که اهداف ذهنی پراکندهای را به صورت جسته و گریخته در ذهن داشتند ۳ برابر افراد بی هدف دستاورد و پیشرفت داشتند، افرادی که اهداف مکتوب و مشخص تعریف کرده بودند (۳ درصد) دهبرابر افراد بدون هدف دستاورد حرفهای – شخصی داشتند.
اما داشتن هدف به تنهایی کافی نیست. افرادی که اهدافشان با ارزشها و معیارهای فردیشان همردیف و هماهنگ باشد، رضایتمندی و خشنودی بیشتری کسب میکنند. اهداف مبتنی بر ارزشهای فردی، به رفتار و عملکردهایی میانجامد که تجلی کامل هستی و هویت ماست و این احساس و رفتار خودش به موفقیت و شادکامی و خشنودی میانجامد که همواره به دنبالش بودهایم.
وقتی هدفی را به طور روشن و مکتوب برای خود تعیین میکنیم، آن هدف مشخص، استعداد درونی ما را بیرون کشیده و ما را مجبور میکند تا با تمام نیرو و توان خود نه تنها در جهت به دست آوردن آن هدف، بلکه برای کشف و به کارگیری استعدادهای بالقوه تلاش کنیم.
هدف گذاری دقیق، ما را تقویت میکند تا در زندگی فعال و مسئول باشیم. هرچه اهداف مشخصتر و قابل اندازهگیریتر باشند، برای دستیابی به آنها بیشتر احساس مسوولیت کرده و بیشتر میخواهیم تا برایش زمان و انرژی بگذاریم.
مهمترین نکات که بایستی در این بخش آورده شود عبارتند از:
• شناسایی بازار مناسب: برای اینکه بتوانید در بازار پر از رقابت امروزه دوام بیاورید و کسب و کار شما روز به روز رشد کند باید نسبت به محیط حساس باشید و همگام با تغییرات مشتریان، تغییرات بازار، تغییرات فناوری و هرتغییر دیگر در محیط کسب و کار، شرکت شما نیز تغییر کند.شناسایی روندهای بازار از قبیل : جمعیت، ساختار، بهداشت، سلیقه و خواست مصرف کنندگان، ساختار درآمد خانوار، الگوهای سکونت و اقامت، نیاز به نیروی کارو ... علاوه بر اینها بایستی تلاش نمود تا اطلاعاتی در مورد حجم تقاضای فعلی بازار بدست آورد.علاوه بر آن سهم بازار خود از بازار هدف را مشخص نمود.وضعیت رقابت در بازار کسب و کار یکی از مسائل اساسی است که در این بخش به آن پرداخته می شود. بنابراین بهتر است که دقیقاً رقبای اصلی خود را در بازار شناخته و آنها را معرفی کنید. برنامه شما برای نحوه رقابت با آنها بسیار مهم است.
• فهمیدن بازار: تغییر دینامیک بازار یا تغییر رفتار مشتری ممکن است آسیب های شدیدی به کسب و کار شما وارد کند. بنابراین قبل از شروع کسب و کار باید در مورد رفتار مشتری و چگونگی تصمیم گیری او در فرآیند خرید محصولات یا خدمات شما کاملاً مطالعه و تحقیق کنید. بخش بندی بازار و موقعیت یابی در بازار و تحقیقات بازاریابی از جمله مهمترین نکاتی هستند که در این بخش از طرح کسب وکار به آنها پرداخته می شود.
کامنت خود را بگذارید