فرایند داده کاوی در تجارت ھوشمند
وتأثیر آن بر تمام جوانب زندگی (IT) بی شک یکی از مھم ترین پدیده ھای ھزاره سوم رشد چشمگیر و روزافزون فناوری اطلاعات
بشر، به ویژه کسب وکار است؛ به این دلیل عصر حاضر را عصر انفجار اطلاعات نامیده اند .این تا حدی است که ھر 5 سال و نیم،
حجم دانش دو برابر می شود و از سوی دیگر، بسیاری از آنھا در کمتر از 4 سال کهنه می شوند .امروزه دانش به منزله یک منبع
ارزشمند و استراتژیک و نوعی دارایی برای کسب وکارھا مطرح است و ارائه محصولات و خدمات باکیفیت بدون مدیریت و استفاده
درست از این منبع ارزشمند، امری سخت و گاه ناممکن است .گزارش ھا بیانگر آن ست که سازمان ھا از دهه 90 میلادی در پی پیاده
سازی مدیریت دانش بوده اند .در کشور ما نیز چند سالی است برخی شرکتھا و سازمان ھا حرکت ھایی در زمینه استقرار این سیستم ھا انجام داده اند، اما به نظر می رسد در این راه به نقش مدیریت دانش در داده کاوی تجارت ھوشمند به میزان قابل توجھی پرداخته نشده است .در این مقاله رابطه بین داده کاوی، تجارت ھوشمند و مدیریت دانش به طور مختصر بررسی می شود و یک مدل به اشتراک گذاری دانش برای افراد جھت به کارگیری عملی داده کاوی در زمینه مدیریت دانش و تجارت ھوشمند پیشنھاد می گردد .ساختار وبلاگی سیستم ھای به اشتراک گذاری دانش برای فرایند داده کاوی، می تواند به صورت عملی در بنگاه ھای اقتصادی جھت تجارت ھوشمند به کار برده شود .در این مقاله پیشنھاد شده است که ھر فرایند مھم داده کاوی در زمینه تجارتت ھوشمند باید شامل چرخه متمرکز دادھکاوی و چرخه متمرکز توسعه دانش اجزای داخلی تجارت باشد.
تجارت ھوشمند مقوله وسیعی از ابزارھا و تکنولوژیھای جمع آوری، دستیابی و تحلیل مقادیر وسیعی از داده در سازمان است که در نھایت منجر به تصمیم گیری ھای مؤثر و درست در سازمان می شود. ھسته اصلی تجارت ھوشمند این است که به طور کامل از حجم فراوان داده ھا استفاده بھینه گردد تا اینکه سازمان از این طریق بتواند به یک سری مزیت ھای رقابتی دست یابد .بنابراین تجارت ھوشمند مرزھای مشتریان راگسترش داده است . مدیریت دانش پیش نیاز تجارت الکترونیکی و تمرکز روزافزون آن بر مشتری می باشد. شرکت ھا می توانند به وسیله اینترنت و اینترانت وارد تجارت الکترونیکی در سطح جھانی شوند رویکردھای متفاوتی برای مفھوم دانش وجود دارد اصطلاحی پیچیده، گسترده و انتزاعی است. از سوی دیگر، مدیریت دانش عبارت است از یک مجموعه از تجارب ایجاد، توسعه و کاربرد دانش جھت بالا بردن عملکرد سازمان.ھمکاران . استراتژی تجارت الکترونیک، از استراتژی سازمانی پشتیبانی می کند، چون بر آن تأثیر گذاشتھ و تأثیر می گیرد) حنفی زاده و ھمکاران . مسئله اصلی در دنیای رقابتی امروز این است که دانش موجوددر ھر سازمان را چگونه می توان شناسایی کرد و از آن به بھترین نحو بھره جست .در پی این مسئله مدیریت دانش به عنوان زمین ھای شاخص در علم مدیریت نوین به ھمراه مفاھیم، زبان و کارکردھای خاص خود ظھور یافته است لازم است مدیریت دانش بر تغییرات محیطی سازمان استوار است.
ارتباط داده کاوی با تجارت ھوشمند و مدیریت دانش
ممکن است با خودتان فکر کنید استفاده نکردن از برخی کلمات کلیدی پرطرفدار در سایت، به این دلیل که با موضوع سایت مرتبط نیستند باعث از دست رفتن فرصت های بهبود سئو می شوند. مطمئنا کلمات کلیدی زیادی وجود دارند که با تولید محتوا در مورد آ نها می توانید ترافیک سایت را افزایش دهید اما اگر این محتوا مخاطبان مورد نظر شما را هدف قرار ندهد و با موضوع برند همخوانی نداشته باشد، نرخ تبدیلش بسیار پایین خواهد بود. هدف از تولید محتوا این است که بازدیدکنندگان سایت به مشتری برند تبدیل شوند. بنابراین بالا بردن نرخ تبدیل باید اولین اولویت در نظر گرفته شود.
در نهایت با جمع آوری اطلاعات و بررسی آن ها میتوان نگرش مناسبی نسبت به مخاطبین خود به دست آورد و از نتایج آن در تصمیم گیری های مهم کسب وکارمان استفاده کنیم. از دیگر تاثیرات شبکه های اجتماعی در کسب وکار میتوان به موارد زیر اشاره کرد به صورت تیتروار برایتان عرض میکنیم.
به عنوان مثال اگر قصد دارید تعداد بازدیدهای سایت را بالا ببرید، محتوای انحصاری تولید کرده و چشم انداز بهتری از برند خود ارائه دهید. اما همه اطلاعات را در یک محتوا در اختیار کاربر قرار ندهید. فراخوانی به اقدام ها را طوری طراحی کنید که کاربر مجبور شود برای خواندن اطلاعات بیشتر در سایت عضو شود یا اطلاعات تماس خود را وارد کند. به عنوان مثال کسب و کاری که در زمینه خرید و فروش ماشین فعالیت می کند، قصد دارد بازدیدکنندگان سایت را به مشتری تبدیل کند. این سایت نیازی به تولید محتوای انحصاری ندارند اما باید به سوالات عمومی کاربران در مورد فرآیند خرید و فروش ماشین پاسخ دهد. همچنین باید نقش عوامل انسانی در معامات خود را توضیح داده و اعتماد مشتری ها را افزایش دهد. اعتمادسازی در چنین کسب وکارهایی بسیار مهم است و میزان فروش را بالا می برد.
یکی از سازوکارھایی که می تواند تدوین موفقیت آمیز استراتژی کسب وکار الکترونیک را در پی داشته باشد،مدیریت دانش است. اکثر شرکت ھا و صاحب نظران بر اھمیت دانش به عنوان پدیدآورنده مزیت رقابتی در دنیای امروز تأکید دارند ولی داده کاوی با توجه به توانایی، به عنوان ابزار قدرتمند برای استخراج دانش شناخته شده است. در نتیجه فرایند داده کاوی یک فرایند مدیریت دانش است زیرا که شامل دانش انسانی می باشد .این دیدگاه از داده کاوی به طور طبیعی تجارت ھوشمند رابه مدیریت دانش مرتبط می کند .در مورد بحث اینکه آیا مدیریت دانش باید به عنوان زیرمجموعه تجارت ھوشمندباشد یا برعکس، ھنوز اختلاف نظر وجود دارد، اما در نھایت چشم انداز تجارت ھوشمند و مدیریت دانش متفاوت است .با وجود اینکه ھردو بحث مدیریت دانش و تجارت ھوشمند به شدت تحت تأثیر رویکردھای تحقیق و گروه ھای شرکت کننده در آن می باشد، اما به نظر می آید روش ایجاد انسجام بین مدیریت دانش و تجارت ھوشمند منحصر به فرد نباشد.در زمینه ایجاد انسجام بین تجارت ھوشمند و مدیریت دانش چندین مدل مفھومی ارائه شده است، اما با وجود این چارچوب ھای مفھومی لازم است که برای کاربرد عملی، این مدل ھا به صورت جزئی تر تشریح و توضیح داده شود .از سوی دیگر، گزارش ھای کمی را می توان در مورد اجرای فرایند به اشتراک گذاری دانش برای فرایند داده کاوی یافت.
کامنت خود را بگذارید