بررسی استراتژی های بازاریابی
فناوری اطلاعات و ارتباطات، تحولات زیادی در کلیه فعالیت های اجتماعی از جمله کارآفرینی به وجود آورده و به عنوان مهمترین ابزار کارآفرینی مدرن مورد توجه قرار گرفته است. همچنین کارآفرینی در فناوری اطلاعات بهنه وسیعی برای فعالیت دارد. کارآفربنی لازمه توسعه فناوری و توسعه فناوری بستر کارآفرینی است. بر این اساس اهمیت نقش بستر سازی کارآفرینی و وظیفه دولت مشخص میشود. دولت باید بستر کارآفرینی در حوزه فناوری اطلاعات را که همان شبکههای ارتباطی و اطلاعاتی است، توسعه دهد و امکان دسترسی آسان همه به این شبکه را فراهم کند، ضمن اینکه فرهنگ استفاده از شبکه را ایجاد کرده و گسترش دهد و قوانین و مقررات لازم را تدوبن و اجرا کند.
پدیده فرار مغزها که خصوصاً در فناوری نو بیشتر رایج است از نتایج ضعف کارآفرینی در کشورهای در حال توسعه است. بسیاری از نیروهای تحصیل کرده این کشورها، صرفاً عملی بار آمده و تربیت شدهاند و باید توسط دیگران مدیریت شوند و از سوی دیگر، افرادی هم که شخصیت کارآفرینی دارند، بستر کارآفرینی را در این کشورها نمییابند. کارآفرینان میتوانند مشاغلی را در زمینه فناوری برای متخصصان داخل کشور ایجاد کنند و در اثر رضایت شغلی که بوجود میآورند، علاوه برکلیه مزایای کارآفرینی، از فرار مغزها نیز جلوگیری کنند.
طرح كسب و كار (Business Plan)
تعریف طرح كسب و كار سندی مکتوب است که جزئیات كسب و كار ییشنهادی را مشخص میکند. این سند باید ضمن تشریح موقعیت کنونی، نیازها، انتظارات و نتایج ییش بینی شده را شرح دهد و کلیه جوانب آن را ارزیابی کند.
طرح هم برای صاحب آن و هم برای حمایت کنندگان مالی آن، به دلایل زیر لازم است:
۱- مهم آن است که مالک درباره هدف خود از كسب و كار و منابعی که برای آن نیاز دارد به دقت فکر کند.این موضوع در برآورد میزان سرمایه مورد نیاز، به وی کمک خواهد کرد.
2- بعید به نظر میرسد که مالک كسب و كار، برای راه اندازی آن سرمایه کافی داشته باشد. حمایت کنندگان مالی-بانکها یا سرمایه گذاران ریسکی-باید متقاعد شوند که سرمایه گذاری در كسب و كار جدید، منطقی و درست است.
۳- فرض بر این است که اکر كسب و كار ایده خوبی نداشته باشد، هم برای صاحب آن و هم برای حمایت کنندگان مالی آن، باید این موضوع را در مرحله برنامه ریزی و قبل از هدر رفتن مقدار زیادی أز زمان و هزینه، شناسایی کنند.
اجزای یک طرح كسب و كار
۱- اهداف کلی
۳- مشخصات مجری طرح وهمکاران
۳- تعربغ و توصیف كسب و كار
۳- تحلیل استراتژی بازار
ه- تحلیل مالی
۶- خلاصه
طرح كسب و كار نشان دهنده جیست؟
آماده کردن یک طرح كسب و كار نتیجه نهایی روند طرح ریزی نیست، بلکه تحقق طرح، هدف نهایی است. با این وجود نوشتن طرح یک مرحله میانی مهم است. طرح نشان میدهد که به منظور یک كسب و كار ، بررسیهای دقیق در ایجاد كسب و كار انجا م شده است و برای راه اندازی آن کارآفرین، وظیفهاش را انجام داده است.
هدف طرح:
وجود یک طرح كسب و كار رسمی، صرف نظر از اندا زه كسب و كار آن، به همان اندازه که برای راه اندازی مهم است برای یک كسب و كار برقرار نیز مهم أست.
این طرح را بصورت زیر انجام میدهد:
۱-به مدیر یا کارآفرین کمک میکند که جوانب و پیشرفت پروره یا كسب و كارش را مشخص، متمرکز و بررسی کنند.
۲- یک چهارچوب منطقی و حساب شده ایجاد میکند تا در آن یک حرفه بتواند توسعه یابد و تدابیر مربوط به آن حرفه را در چند سال آینده دنبال میکند.
۳- به عنوان ماخذ و مبنایی برای مذاکره با اشخاص ثالث مانند سهامداران، دفاتر نمایندگی، بانکها، سرمایه گذاران و... بکار میرود.
۳- معیاری را برای سنجش وضعیت واقعی كسب و كار در برابر آنچه که باید باشد، ارائه میدهد.
همانطور که دو شغل مثل هم وجود ندارد و بنابراین طرحهای كسب و كار ما نند هم نیز وجود ندارد. از آنجائیکه، برخی موضوعات در طرح به یک طیفی از كسب و كارها مرتبط هستند بنابراین این امر مهم است که مفاد و مندرجات طرحها با امور فردی متناسب باشد. با این حال، بیشتر طرحها ازیک ساختار آزموده شده و نظر عمومی بر روی آماده سازی طرحی لا بطور وسیعی قابل اجراست متابعت می کتند.
طرح كسب و كار میبایست نگرشی واقع بین از ییش بینیها ومقاصد بلندمدت داشته باشد. این دید و نگرش چهارجوبی را به وجود میآورد که طرح باید در آن فعالیت کند و نهایتاً" یا موفق میشود یا شکست میخورد. برای مدیران و یا کارآفرینانی که به دنبال حمایت خارجی هستند، آماده کردن یک طرح جامع، موقیت را در افزایش بودجهها یا تجهیز پشتیبان ضمانت نخواهد کرد. عدم وجود یک طرح منطقی، یقیناً شکست را حتمی خواهد کرد.
اهمیت پروسه:
ایجاد یک طرح كسب و كار رضایت بخش امری پردردسر، اما ضروری است، روند برنامه ریزی، مدیران یا کارآفرینان را وادار میکند که کاملاً دریابند آنجه را که میخواهند بدست بیا ورند و اینکه چطور و کی آنرا انجام دهند. حتی اگر هیج حمایت خارجی هم نیاز نباشد، طرح كسب و كار میتواند برای دوری گزیدن از اشتباهات یا تشخیص فرصتهای بنیانی نقش حیاتی را بازی کند.
برای عده بسیار زیادی از کارآفرینان و طراحان، روند طرح ریزی (فکر، مذاکره، تحقیق، تجزیه و تحلیل) به اندازه طرح نهایی و یا حتی بیشتر از آن مفید است.
بنابراین حتی اکر به یک طرح رسمی نیاز ندارید، درباره روند طرح ریزی بطور دقیقی فکر کند. این کار میتواند سود زیادی برای طرح كسب و كار شما داشته یاشد.
هفتههای بسیار زیاد کار سخت و پیش نویس های متعدد را از زمان بروز طرح تا گرفتن حق کار ییش بینی کنید. یک طرح مکتوب واضح با بسته بندی جذاب سبب خواهد شد تا حامیان، سرمایه گذاران و... آسانتر به آن گرایش پیدا کنند. یک طرح كسب و كار کاملاً آماده نشان خواهد داد که مدیران یا کارآفرینان، کاررا میشناسند وآنها را برای پیشرفت طرح پرحسب فرآوریها، مدیریت، سرمایهها ومهمتر ازهمه بازارهای اقتصادی و رقابت اندیشیده اند.
مهارت كسب و كار آینده ساز
امروزه در جوامع اطلاعاتی یک شهروند به عنوان انسان عصر اطلاعات، نیازمند یکسری تواناییها میباشد که با کمک آنها بتواند یک كسب و كار را شروع کرده و ضمن هدایت درست آن، موجبات ییشرفت كسب و كار را نیز فراهم کند. این مهارتها عبارتند از:
۱-زبان انگلیسی
۲- 1۶۳: توانایی کار با کامپیوتر + توانایی استفاده از اینترنت + آشنایی با روشها و قوانین تجارت الکترونیکی
۳- مدیریت: توان سرپرستی وراهبری
۴- بازاریابی: آشنایی با خرید، فروش، تبلیغات
۵- مالی واقتصادی: حسابداری، مفاهیم هزینه ودرآمد، آشنایی با مسائل اقتصادی
با این تفاسیر هر فردی میتواند با نمره دادن به میزان آشناییش با هریک از مباحث فوق، توان خود را در كسب و كارهای عصر حاضر مورد سنجش قرار دهد. از یک دیدگاه نیز، این ۵ فاکتور عنوان شده در اصل بیش از اینکه مهارت و توانایی به شمار بیایند، نیازهای ضروری انسان امروز به نظر میرسند.
دلایل شکست کسب وکار
موفقیت در كسب و كار هیچگاه بصورت خودبخودی ویا بر اساس شانس نیست و همانطور که گفته شد این موفقیت اصولاً به سازمان دهی و بصیرت فرد راه انداز كسب و كار بستگی دارد و تضمینی برای آن وجود ندارد.
شروع یک كسب و كار همیشه ریسک پذیر است و شانس موفقیت اندک میباشد. بنابر گزارش اداره كسب و كارهای کوچک در آمریکا (53۸) بیش از ۵۰% كسب و كارهای کوچک در سالهای اول با شکست مواجه شده و ۹۰% آنها در ده سال اول از بین میروند.
۱. عدم وجود تجربه
۲. نداشتن سرمایه کافی
۳. نداشتن جایگاهی مناسب
۴. عدم وجود کنترل قوی
۵. سرمایه گذاری بیش از اندازه در دارائیهای ثابت
ع. قراردادهای اعتباری ضعیف
۷. استفاده شخصی از سرمایههای تجاری
۸. رشد بدون انتظار
9. رقابت
10. فروش پایین
زمینه های تحقیقاتی مناسب در کارافرینی
کارآفرینی به عنوان یک پدیده نوین در اقتصاد نقش موثری را در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها یافته است. کارآفرینی در اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار امروزه دارای نقش کلیدی است. به عبارت دیگر در یک اقتصاد پویا، ایدهها، محصولات، و خدمات همواره در حال تغییر میباشند و در این میان کارآفرین است که الگویی برای مقابله و سازگاری با شرایط جدید را به ارمغان میآورد. از این رو در یک گسترده وسیع تمام عناصر فعال در صحنه اقتصاد (مصرف کنندگان، تولید کنندگان، سرمایه گذاران) باید به کارآفرینی ببردازند و به سهم خود کارآفرین باشند.
آنچه دراین رابطه اهمیت دارد این است که علیرغم اهمیت روزافزون این پدیده و نقش فزاینده آن در اقتصاد جهانی کمتر به این موضوع پرداخته میشود. وضعیت اقتصادی کشور و ترکیب جمعیتی امروزه بیش از ییش مارا نیازمند یافتن زمینههای ییشرو در صحنه اقتصادی میکند و در این راستا ضرورت داشتن مدل، الگوها و راهکارهای مناسب جهت آموزش، تربیت و استفاده بهینه از نیروی فعال و کارآفرین بیشتر میشود.
در این رابطه با استفاده از منابع موجود و تجربیات حاصله فهرستی از موضوعات قابل تحقیق در سطح کارشناسی ارشد (و بعضاً در سطح دکتری) بصورت بروزه تحقیقاتی یا یایان نامه یا هر گونه تحقیق دیگری بطور خاص و در سطح مشخصی باید مورد توجه قرار گیرد.
اهممیت موضوعات قابل تحقیق درکار آفرینی:
جنبههای اقتصادی كسب و كار
ویژگی ها ی روانشناختی وفردی
عوامل اجتماعی ونقش دولت
آموزش کارآفرینی
نقش شرکتهای کوچک
نقش استراتژی و عوامل سازمانی
تکنولوژی اطلاعات
۱- جنبه های اقتصادی كسب و كار
بررسی علل و عوامل عدم موفقیت کارآفرینان در ایجاد كسب و كارهای جدید
مطالعه و بررسی فرآیند ایجاد كسب و كار توسط کارآفرینان و ارائه الگوی رفتاری آنان در صنایع مختلف
بررسی و تجزیه و تحلیل اقدامات کارآفرینانه شرکت ها
بررسی انواع کارآفرینان در ساختار اقتصادی (ارتباط نوع فرصتهای اقتصادی و نوع کارآفرینان)
بررسی شیوههای تأمین مالی برای حمایت از کارآفرینان
نقش کارآفرینان در رشد و توسعه اقتصادی از دیدکاه تئوریهای اقتصاد
رویهها و روشهای مالی در موسسسات کارآفرینی
نقش کارآفرینی در احیای صنایع رو به زوال
نقش کارآفرینی و اشتغال زایی (بوسیله جوانان)
بررسی رابطه بین ارزشها و قوانین اسلامی و اشاعه فرهنگ کارآفرینی کارآفرینی و مؤسسات خیریه
جهانی شدن (Globalization) و کارآفرینی
جایگاه کارافرینی در نظریات توسعه اقتصادی کشورهای جهان سوم
کارآفرینی در بخش کشاورزی
۳- ویزگی های روانشناختی و فردی:
بررسی علل خروج نیروهای کلیدی شرکتها و تجزیه روند ادامه آینده شغلی آنها در بخشهای صنعت و خدمات شناسایی کارآفرینان موفق و ارائه الگوی موفقیت آنها در بخش صنعت و خدمات
بررسی ویژگی های شخصیتی (Traits) وروانشناسی کارآفرینان فردی (Entrepreneurs)
بررسی ویزکی های شخصیتی - روانشناسی کارآفرینان سازمانی (Intrapreneurs)
بررسی متغیرهای تسهیل کننده و نیازهای مختلف کارآفرینان در صنایع مختلف
مطالعه مقایسهای و تطبیقی بین ویزکی های کارآفرینان فردی و سازمانی بین ایران و امریکا
مطالعه در خصوص ویزکی ها و انکیزه های کارآفرینان زن
نقش والدین در تربیت و ایجاد خلاقیت و ویزکی های شخصیتی در کارافرینان
اخلاق کارآفرینی (Entrepreneurship ethics)
تفاوت بین مدیران و کارآفرینان در بخشی صنعت و خدمات ایران
عوامل مؤثر بر تصمیم کیری توسط کارآفرینان
مطالعه مقایسهای و تطبیقی بین ویزکی های کارآفرینان فردی و سازمانی در صنایع مختلف ایران
بررسی و تطبیق ویزکی های کارآفرینان در صنعت و خدمات
۳- عوامل اجتماعی ونقش دوک:
بررسی و مطالعه متغیرهای جمعیت شناختی کارآفرینان در صنایع مختلف
بررسی نقش ساختارهای حقوقی وقانونی در توسعه کارآفرینی
بررسی ویژگی ها ی جمعیت شناختی کارآفرینان
بررسی نقش سیاستهای حمایتی دولت در توسعه صنعتی و ایجاد شرکتهای جدید
نقش دولت در ایجاد مراکز آموزش و ترویج کارآفرینی
بررسی جنبههای قانونی و حقوقی أیجاد یک فعالیت جدید در قالب یک شرکت
نقش رسانههای گروهی در ترویج کارآفرینی در جامعه
ارائه الگوی شبکه کارآفرینی و ارائه آن
موانع کارآفرینی در کشورهای جهان سوم
ارتباط قانون کار و مقررات مربوطه با فرهنگ کارآفرینی در ایران
بررسی عوامل جامعه شناختی در کارآفرینی
تأثیر هنر بر استعداد کارآفرینی
۴- آموزش کارآفرینی:
طراحی دورههای آموزشی در سطوح دبستان، راهنمایی و دبیرستان در خصوص کارآفرینی
طراحی دورههای آموزشی در سطوح دانشگاه
مدل ارزیابی بازده سرمایه گذاری درآموزش کارآفرینی
ارتباط صنعت و دانشگاه و نقش آن در کارآفرینی
ارائه راهکارهای اجرایی آموزش کارآفرینی و ایجاد پرورشگاههای کارآفرین (Incubator) توسط نهادهای اجرایی و آموزشی
۵- بررسی و آنالیز شرکت های کوچک
بررسی و تجزیه و تحلیل علل عدم شکل گیری زنجیرههای خدماتی - توزیعی فرانشیز (Franchise) در ایران
نقش شرکتهای کوچک در توسعه اقتصاد
بررسی و ارزیابی بروزه ها و فرصتهای کارآفرینی
نقش فرانشیز در توسعه کارآفرینی
ساختار سرمایه در مؤسسات کوچک و کارآفرین
مدیریت استراتزیک در مؤسسات کوچک و نقش کارآفرین در تدوین استراتژی
بررسی زمینه های کارآفرینی در صنایع کوچک ایران
نقش فرانشیز در اشتغال زایی و توسعه اقتصادی
۶- نقش عوامل سازمانی
ساختارهای تأمین مالی پروژه های کارآفرینانه Capital Ventures
بررسی استراتژی های کارآفرینی سازمانی در رشد و بقای شرکتها رابطه مدیریت، رهبری و فرهنگ در مؤسسات کارآفرین
نقش تیم مدیریت در کارآفرینی (سازمانی)
ارتباط چرخه عمر سازمان با کارآفرینی
اثربخشی در مؤسسات کارآفرین و مقایسه با مؤسسات غیر کارآفرین
ارتباط بین بازاریابی و کارآفرینی
دورنمای کارآفرینی در قرن ۲۱ و ییامدهای آن برای ایران
توسعه ساختارهای زیربنایی کارآفرینی در کشور
نقش ساختار و استراتژی در مؤسسات کارآفرینی
ایجاد تیمهای کارآفرینی جهت رشد مؤسسه
جالشهای مؤسسات دارای رشد سریع و کارآفرینانه
انحلال مؤسسات و شرکتها در بخشهای مختلف صنایع
تبیین مدل مدیریت منابع انسانی مبتنی برپرورش کارآفرین
7- تکنولوژی اطلاعات
نقش تکنولوژی اطلاعات و اینترنت در توسعه فرصتهای کارآفرینی
فرایند انتقال تکنولوژی و فرایند نوآوری در شرکتهای کارآفرین
بررسی استفاده از تکنولوژی اطلاعات در کارآفرینی در ایران
طراحی سیستم اطلاعات کارآفرینی درصنعت وخدمات
طراحی سیستمهای پاداش و حقوق و دستمزد مبتنی برالزامات کارآفرینی
کامنت خود را بگذارید